User Interface

User Interface is een veelgebruikte term in softwareontwikkeling maar houdt het eigenlijk in? Hoe zet je UI in en welke alternatieve vormen zijn er? De antwoorden vind je hier.

Wat is User Interface?

User Interface zijn elementen in een webpagina of (web-)applicatie die gebruikersinvoer en tonen van data mogelijk maken. Deze elementen zijn onmisbaar in (web)applicaties. Zoals:

  • invoervelden
  • knoppen
  • lijsten
  • menu’s

Een gebruiker moet bijna altijd een tekst invoeren of bijvoorbeeld een bestand uploaden. Deze elementen hiervoor zijn inmiddels voor vrijwel iedereen herkenbaar en het is aan de UX designer om ze goed in te zetten.

Hoe zet je User Interface in?

Daarnaast worden tientallen user interface elementen gebruikt om een ogenschijnlijk eenvoudige lijst met data te tonen in de applicatie. Een overzicht van projecten onder elkaar gebeurt bijvoorbeeld in een tabel. Met hierin tabelitems die elk weer de titel, datum van toevoegen, status en auteur bevatten. Maar ook een knop met een potloodje om het project te kunnen wijzigen, een prullenbakje om het te verwijderen. Daarnaast bijvoorbeeld een uitklapmenu om andere opties te tonen, zoals: verplaatsen, archiveren, hernoemen.

De logica en plaatsing van dergelijke elementen wordt gedaan door de user experience designer, die ervaring heeft in het voor een gebruiker helder maken van een applicatie. Tegenwoordig moet software zonder handleiding te gebruiken zijn. Daarom wordt er gebruik gemaakt van user interface elementen die al sinds de introductie van de computer standaard zijn: invoervelden, radiobuttons, checkboxes, scrollbars, uitklapmenu’s, selectielijsten en nog veel meer.

Alternatieve vormen voor User Interface

In moderne applicaties worden vaak alternatieve vormen gebruikt voor UI elementen. Zo kun je een bestand aan een e-mailtje toevoegen door deze gewoon in de e-mail te slepen, in plaats van de optie ergens in een menu te moeten vinden. Met mobiele devices kwam er voor UX designers een nieuwe uitdaging: gestures zoals slepen, inzoomen met vingers en bijvoorbeeld het ontbreken van een mouseover-state leidden tot nieuwe user interface elementen. Mobiele besturingssystemen zoals Android en iOS hebben uitgebreide documentatie voor developers om UI elementen op een consistente manier in te zetten. Daarnaast worden gebruikers ook steeds kritischer: is een applicatie niet goed bruikbaar door slechte UI- of UX-keuzes van de developers, dan zullen ze deze weer van hun apparaat verwijderen.