Zo start je een SaaS platform
Misschien zie je als enthousiaste ondernemer een gat in de markt. Of heb je de ambitie om jouw branche te vernieuwen met een SaaS platform. Hoe dan ook: je hebt tech-competenties nodig voor de ontwikkeling.
Ambrero begeleidt startups en gevestigde organisaties al jaren met het in de markt zetten van een eigen SaaS-platform. Vanaf de conceptfase, de bouw van je product tot na de lancering. Ook dan zijn we jouw strategisch partner en staan we klaar om jouw eigen development team op te bouwen.
’10 essentiële keuzes
in SaaS ontwikkeling’
Ontvang
de gratis
checklist.
Bereid je de lancering van je SaaS platform eenvoudig voor.
Obstakels op de weg naar SaaS succes
1. De juiste mensen
Waar haal je de kennis en kunde vandaanMet het bouwen van een SaaS-platform start je feitelijk een softwarebedrijf. Dus je vraagt je terecht af waar je de juiste IT-expertise vandaan gaat halen. Daarnaast loop je met vragen; is het nou verstandiger om direct een eigen team in huis te halen, of kan je beter starten met een externe partner?
2. Jouw Product-Market fit
Hoe sluit je platform aan bij de doelgroepHet vinden van de juiste Product-Market fit is het spannendste van het bouwen van een SaaS-platform. Totdat je bent gelanceerd en de eerste feedback van gebruikers krijgt weet je immers niet of je het juiste aan het bouwen bent. Daarnaast ligt scope-creep, of het almaar bijbouwen van features voordat je gaat lanceren, op de loer.
3. Investeerders overtuigen
Dat vereist meer dan een mooi planJe hebt een tof idee voor een SaaS-platform. Je ziet het al helemaal voor je. Maar je hebt moeite met het meekrijgen van stakeholders, launching customers of investeerders. Je powerpoint presentatie met de marktanalyse, 5-jaar begroting en lijst met productfeatures weet ze nog niet echt te overtuigen.
Succesvolle voorbeelden van startups
Succesvolle start voor GreenRoutes
- Start met 10 klanten binnen 3 maanden
- Onderscheidende software met Wow-factor
- Ontwikkeling gestart voor mobile app
Internationaal succes voor Rodeo Software
- Best presterende SaaS bedrijf van 2022
- Uitgerold naar VS, Duitsland en Engeland
- Alles in 1 projectmanagement software
Datagedreven werken met ILS Configurator
- Winnaar van Cobouw Digitalisering Award
- Tool voor beginners en experts
- Tijd besparen, minder fouten en faalkosten
“Met 10 klanten, binnen drie maanden na de livegang van de eerste versie van onze applicatie, is GreenRoutes al een succes te noemen. Er zijn nauwelijks vragen over hoe de applicatie werkt. Wel horen we wensen voor aanvullende functionaliteit, zoals de voortgang van de route. Dat wordt een volgende stap in de ontwikkeling.”
“Van document-georiënteerd werken maken we nu een stap naar informatie-georiënteerd werken. Er is zoveel mogelijk als je je informatie goed op orde hebt! Denk aan alle analyses die dan mogelijk zijn. Nee, wij zijn nog niet klaar. Dit is nog maar het begin.”
SaaS laten ontwikkelen: dit levert het op
Met het ontwikkelen van een SaaS-platform vervul je een bepaalde ambitie of zelfs droom. Zoals:
- Bijdragen aan een duurzaam klimaat
- Data-gedreven werken stimuleren binnen je branche
- Excellente service bieden aan(potentiële) klanten
Die ambitie is belangrijk, want de weg naar SaaS-succes is geen rechte lijn, dus je motivatie om die waar te maken is essentieel. Daarnaast heeft het bouwen van een SaaS-platform veel bedrijfseconomische voordelen, zowel voor een startup als voor een gevestigde speler in een markt.
Stabiele inkomstenstroom
Als je met jouw startup de juiste product-market fit vindt, dan genereer je met je SaaS platform een stabiele inkomstenstroom. Deze omzet is niet afhankelijk van gewerkte uren en bij het automatiseren van taken zoals facturatie nemen de kosten per klant af naarmate je meer klanten krijgt. Hierdoor stijgt je rendement. Door te (blijven) investeren in je SaaS-platform bouw je geleidelijk een flinke waarde op in je startup.
Vaste klanten en data
Een andere belangrijke bijdrage aan deze stabiliteit is tevreden klanten. Deze zijn in een SaaS-model niet snel geneigd om van product te wisselen. Ook voorzien klanten jou van data, die je gebruikt voor productverbetering. Je klantportfolio vertegenwoordigt dus een flinke waarde, zelfs als je product (nog) geen winst oplevert.
SaaS als extra dienst
Als gevestigde speler in een markt heb je nog een extra voordeel. Een eigen SaaS-platform is dan de aanvulling op je bestaande producten of diensten. Hiermee biedt je een completer dienstenpakket aan. Dit maakt je een waardevolle partner voor je klanten, met hogere klanttevredenheid en loyaliteit als gevolg. Ook vind je met behulp van je bestaande klantenbestand sneller de juiste Product-Market fit. En deze kunnen ook direct gebruikmaken van je SaaS platform.
Onze aanpak voor een successvol SaaS platform
Zoek je niet alleen een softwarebouwer maar ook een strategisch partner? Dan zijn wij de juiste partij. Je krijgt advies op het vlak van financiering, het aantrekken van tech-talent en product marketing. Soms investeren we ook in de SaaS producten die we ontwikkelen.
Het ontwikkelen van een SaaS platform is veel meer dan ‘u vraagt, wij draaien’. Maar het projectteam van Ambrero weet waar ze het over heeft. Het ontwikkelen van software staat ver van ons af, vooral de inhoudelijke vragen, maar we hebben altijd het gevoel dat zij ons daarin meenemen. En dat hebben we nodig, een partij die met ons meedenkt.
Martijn Jongen, consultant & medeoprichter van Simjo
Maar de focus ligt op het uitwerken, realiseren en uitbouwen van je SaaS-product. Onze aanpak bestaat uit 5 stappen die aansluiten bij de fase waarin je idee zich bevindt.
1. Discovery workshop
Snel de markt op met je idee? Maar wel met een product dat aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep. Met deze workshop bepaal je de kern van je SaaS-oplossing: wat zijn de minimale benodigdheden waarmee je publiek écht van het product gaat houden? Oftewel het Minimum Lovable Product (MLP).
2. Conceptfase
Na het bepalen je MLP helder is, gaan we deze tot leven te wekken. Bij de vormgeving besteden we veel aandacht besteed aan conversie. Zodat klanten zich niet alleen aanmelden, maar betalende gebruikers worden! Met een User Centered ontwerpproces zorgen we voor een warm welkom van de gebruiker. Dat gaat van het aanmelden, het wegwijs maken binnen de applicatie tot het motiveren van het gebruik ervan. Zo maken we van proefgebruikers, vaste klanten.
3. Realisatie van je MLP
Nu gaat de bouw van start. In tweewekelijkse Sprints ontwikkelen we de 1e versie van jouw SaaS-platform. Per Sprint bepalen we wat er wordt gebouwd en wat dit kost. Erna heb jij een nieuw stuk werkende software. Deze kun je laten testen door potentiële klanten. Zo zorg je voor de aansluiting met jouw doelgroep.
4. Launch, Pivot & Scale
Na het lanceren van je SaaS platform spelen er andere zaken, zoals hosting, onderhoud en beheer van je software. Het is vooraf lastig in te schatten hoe snel je SaaS platform groeit. Maar we bereiden het voor op succes. Door het ontwerpen van een stevig fundament is jouw applicatie schaalbaar en presteert deze optimaal. Veiligheid staat bij ons voorop, dus de privacy van jouw klanten is beschermd.
5. Handover
Met een eigen SaaS-platform ben je een tech-bedrijf. Dan is het goed om niet alleen op onze expertise te bouwen. Je kunt rekenen op ons advies bij het vormgeven van je eigen development team. Tijdens dit proces blijf je gebruikmaken van onze expertise. Nadat de handover definitief is, staan we stand-by als flexibele schil bij pieken in het ontwikkelwerk.
SaaS laten ontwikkelen; van idee naar startup
Dus je hebt een briljant idee om de markt te veroveren. Hoe zorg je ervoor dat jouw idee slaagt? We vragen het aan ervaringsdeskundige Ramy Salem van GreenRoutes. Welke stappen namen zij als startup? En wat hebben ze geleerd? Ontdek essentiële startup tips in dit interview.
Direct antwoord op je vraag?
085 019 7283 Onze klanten beoordelen
ons met een 8,9 Bron: Feedback Company
Bereik ons nu!
Ambrero heeft ons als organisatie overduidelijk
een Beter leven bezorgd, need I say more?
Susanne Maassen, manager bij Stichting Beter Leven
keurmerk na de implementatie van hun klantenportaal