Klantportaal laten ontwikkelen: de ultieme vragenlijst

Wanneer je een klantportaal laat ontwikkelen, ga je op zoek naar de juiste partij. Dan is het handig om te weten welke vragen je zeker moet stellen. Om de juiste informatie te achterhalen en de verschillende partijen te toetsen. Kunnen ze leveren wat ze beloven? En omdat dit waarschijnlijk niet jouw dagelijkse werk is, hebben we de belangrijkste vragen op een rij gezet.

1a. Wat doen mijn concurrenten verkeerd op het gebied van customer experience?

In onze bewezen aanpak voor de voorbereiding op een eigen klantportaal lieten we het al weten. Kies minimaal één ontwikkelaar met ervaring in jouw branche en één met geen of weinig ervaring. Deze eerste vraag voor is voor de ervaren partij.

  • Het daagt ze uit om hun inzichten op het vlak van CX met je te delen.
  • Je geeft het signaal dat je op zoek bent naar vernieuwing en geen kopie.
  • Je krijgt een kijkje in de keuken van de concurrent.

Hier volgt de alternatieve vraag voor de partij met weinig of geen ervaring.

1b. Welke inzichten uit andere branches kunnen we gebruiken?

Ervaring met jouw business is geen eis bij het kiezen van een ontwikkelaar. Een frisse blik kan namelijk prima in jouw voordeel werken. Want dat vertaalt zich naar onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten. Vraag om een concreet voorbeeld van een customer experience oplossing of trend, in een andere branche, die voor jou van waarde is. Dit daagt ze uit tot het onderzoeken van jouw branche en creatief meedenken met jouw vraagstuk.

2. Hoe zorg je ervoor dat we de portal over 10 jaar nog gebruiken?

Een investering in een maatwerk klantportaal vraagt om toekomstbestendige software. Daarbij is het belangrijk dat jij jouw toekomstplannen deelt. Zodat jouw softwarepartner rekening houdt met groei van gebruikers, uitbreiding van diensten en andere ontwikkelingen. Deze vraag levert je advies op hoe je tot een flexibele en schaalbare architectuur van je klantportaal komt. Maar ook inzicht in het onderhoud en de mate van doorontwikkeling.

3. Wat is je ervaring in het koppelen van bestaande aan nieuwe software?

Wanneer je een klantportaal laat ontwikkelen haal je meer rendement met het koppelen ervan aan bestaande software. Het integreren van jouw klantportaal met andere systemen is dus een onderdeel van het ontwikkeltraject. Goed om vooraf de mogelijkheden te weten.

Klantportaal laten ontwikkelen - koppelingen aan bestaande software

4. Heb je een voorbeeld van een, door jullie, digitaal vormgegeven proces?

Elk project is anders, dus de partij zal waarschijnlijk geen voorbeeld kunnen geven van een project wat precies aansluit bij je behoefte. Deze vraag levert hopelijk een voorbeeldproject op met voldoende aanknopingspunten. Hierdoor weet je of ze je vraag hebben begrepen.

Bonus: vraag ook wat ze van het project hebben geleerd. Dit geeft je een inkijkje in het werkproces van de ontwikkelpartij.

5. Van wie kunnen we leren op het gebied van CX?

Ook al heb je uitgebreid onderzoek gedaan naar customer experience. En de kunst afgekeken bij andere organisaties. Dan nog is het goed om deze vraag te stellen. Want het geeft je inzicht hoe ver de ontwikkelaar met je meedenkt. En of ze hun huiswerk hebben gedaan. Daarnaast kijken zij met een technische blik naar de mogelijkheden. Met specialistische kennis die jij niet voorhanden hebt.

Bonus: bekijk alvast de beste Ted Talks over het verbeteren van customer service.

6. Wat hebben we over het hoofd gezien in onze voorbereiding?

Je voorbereiden op het laten ontwikkelen van een klantportaal is geen dagelijkse kost. De partij aan tafel heeft dit (als het goed is) veel vaker gedaan en kan je dus behoeden voor valkuilen. Je krijgt vast wedervragen en moet toelichten wat je tot nu toe hebt gedaan. Maar het geeft de partij de mogelijkheid om kritisch met je mee te denken. En het komt je voorbereiding ten goede.

7. Waarom laat ik mijn klantportaal ontwikkelen door jullie?

Welke ontwikkelaar gaat jouw klantportaal ontwikkelen? Je vergelijkt de partijen die je hebt gesproken aan de hand van:

  • Hoe de voorgestelde oplossing aansluit bij je doel
  • Helderheid van de projectaanpak
  • De klik, oftewel je vertrouwen in de samenwerking

Vragen naar onderscheidend vermogen geeft je extra informatie. Waarop je kunt bepalen hoeveel waarde dit heeft voor jou. Het antwoord geeft misschien wel de doorslag in jouw keuze voor een ontwikkelaar!

Bonus: vraag om een referentie van een klant, die door hen een klantportaal heeft laten ontwikkelen.

Direct antwoord op je vragen

Leuk al dat leeswerk over het laten ontwikkelen van een klantportaal. Maar wil je liever direct antwoord op al je vragen? Geen probleem!

Boek dan nu een gratis adviesgesprek in met Bart. En krijg 45 minuten om hem het hemd van het lijf te vragen over jouw eigen klantportaal.

Elisa Kossen
Over de auteur

Marketing & Communicatie specialist

  • +31 (0)88 26 27 301

Mis niets meer!

Ontvang inside informatie over software innovatie in je mailbox. Meld je nu aan voor onze maandelijkse update.

Vond je dit interessant? Ontdek meer!

Lees meer over deze onderwerpen

Meer kennis opdoen over:

Software ontwikkeling Development

Software ontwikkeling voorop lopen in de markt

Wil je snel vooruit met je organisatie? Innoveren met software ontwikkeling is de manier om dit te realiseren. Maar eigen software laten maken brengt ook onzekerheid en lastige keuzes met zich mee. Hoe lang duurt het en wat krijg je uiteindelijk?

Meer info
Nu zijn we nieuwsgierig naar jou. Waar wil jij heen?
Neem contact op

Bel ons direct op
088 262 7376 100% van onze klanten beveelt ons aan bij andere organisaties
Feedback Company

© 2005 - 2022     Ambrero Software BV • Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
Klantwaardering