Klantportaal ontwikkelen, zo bereid je je voor

Je gaat een traject opstarten om een klantportaal te ontwikkelen. Wat is je eerste stap? En alle stappen die daarna volgen. Ontwikkeltrajecten zijn veelomvattend en complex. Geen zorgen! Met deze blog leiden we je in 7 stappen door de voorbereiding. Zodat je zonder kleerscheuren de route aflegt naar een eigen portal.

Stap 1 – Haak interne stakeholders aan

De eerste stap is het aanhaken van je interne stakeholders. In dit geval jouw medewerkers en misschien de directie. Het betrekken en enthousiasmeren van de stakeholders is cruciaal in de voorbereiding. Een nieuw klantportaal betekent voor de gebruikers een andere werkwijze. En het vraagt van alle stakeholders tijd en denkwerk. Wat willen we, als bedrijf, over een aantal jaren bereikt hebben? Waarom willen we dat?

Het is in deze fase nog te vroeg om je klanten, externe stakeholders, te betrekken. Zij komen in stap 5 aan bod.

Stap 2 – Bepaal je strategische doelen

Welk doel wil je behalen met het ontwikkelen van een klantportaal? Om die vraag te beantwoorden weet je waar de markt heengaat. Hoe de concurrentie zich ontwikkelt. En waar je over vijf jaar wilt zijn met jouw bedrijf. We hebben met bedrijven gewerkt aan doelen zoals:

Stap 3 – Maak je doelen meetbaar

Het meetbaar maken van strategische doelen is een belangrijke stap die soms wordt overgeslagen. En dat raden we af want deze stap levert je veel op. Het helpt je namelijk in de voorbereiding en tijdens het ontwikkelen van je klantportaal. Maar ook na de livegang ervan. De volgende vragen helpen je om doelen te formuleren:

  • Welk probleem wil je oplossen
  • Wat is de toegevoegde waarde voor klanten en medewerkers
  • Wanneer is het klantportaal een succes

Na het specifiek en meetbaar maken van je doelen, voer je een nulmeting uit. Zo kun je de Return On Investment (ROI) berekenen. En tijdens het ontwikkeltraject en erna, bepalen wanneer je de doelen gaat behalen.

Stap 4 – Processen in kaart brengen

Een klantportaal ontwikkelen biedt vaak verbetermogelijkheden in de processen die je klant raken. Denk aan processen waarbij je klant het initiatief neemt, of waarin medewerkers en klanten informatie uitwisselen. Het is verstandig om deze processen onder de loep te nemen, om te kijken waar het slimmer kan. Een handige manier om dit te doen is door de processen uit te tekenen, bijvoorbeeld als customer journey of procesdiagram. Stel bij de verschillende stappen de vragen:

  • Welke behoefte heeft de klant in deze stap
  • Op welke manier vind het contact plaats
  • Wat kun je hierin verbeteren

 

Voorbereiding op een klantportaal ontwikkelen- Ambrero voorbeeld procesdiagram

Eenvoudig procesdiagram, ook wel flowchart genoemd – foto Ambrero Software

Je kunt zelf de processen in kaart brengen. De kennis is immers aanwezig binnen je bedrijf. Maar bij gebrek aan tijd kun je deze stap ook uitbesteden. Aan een software consultant of een softwarebedrijf. Met deze keuze is ervaring, en daarmee snelheid en effectiviteit, jouw voordeel.

Ambrero helpt je met stap 3 tm 5 in de vorm van een Inventarisatie workshop. Minimale tijdsinvestering en maximaal resultaat.

Stap 5 – Pijnpunten benoemen

Het in kaart brengen van de processen gaat samen met het benoemen van de pijnpunten hierin. Hierin spelen jouw klanten en medewerkers een belangrijke rol. Welke handelingen in een proces kost teveel tijd, welke leveren veel fouten op? En vraag wat zij missen, aan informatie of contact.

Vooral als interne efficiëntie een belangrijke drijfveer is voor de portal, wordt acceptatie door klanten nogal eens vergeten. Terwijl ook zij de toegevoegde waarde willen zien. Door co-creatie met klanten krijg je belangrijke input. Over wat ze nu missen in de samenwerking met jou en verbeteringen in gezamenlijke processen. Wanneer je dit meeneemt in het ontwikkelen van het klantportaal, krijg je enthousiasme en meer rendement terug.

Als je weet wat de pijnpunten je nu kosten, dan weet je ook wat het oplossen ervan je oplevert. En gaat verder dan alleen het besparen van tijd of verhogen van kwaliteit. Het zal ook de klanttevredenheid en het werkgeluk binnen je bedrijf verhogen.

Stap 6 – Start de zoektocht naar softwarebedrijf

Nu het doorlopen van de voorgaande stappen, start je het selectietraject op. Het voordeel van deze timing is: extra input van diverse experts. Daag zo’n 5 verschillende softwarebedrijven uit om met je mee te denken. Dat levert niet alleen een frisse blik op. Ook helpt het bij het maken van de juiste keuze. Welke ontwikkelaar begrijpt wat je wilt bereiken? En wie denken er goed met je mee.

Je houdt met de geselecteerde partijen een verkennend gesprek. Of je deelt een briefing (jouw voorbereiding) en plant een presentatie dag. Hierop geven alle partijen een presentatie over hun aanpak en ideeën. Je nodigt de interne stakeholders uit voor deze dag, misschien zelfs ook een kritische klant. En op basis hiervan kun je vrij eenvoudig een shortlist samenstellen met maximaal 3 partijen.

Voor uitgebreide info, vraag gratis het stappenplan ‘Hoe kies je een softwarebedrijf’ aan.

Stap 7 – Wie gaat je klantportaal ontwikkelen

Zoals gezegd kies je van de partijen die je hebt gesproken of een presentatie hebt gezien er maximaal drie uit. Dat doe je op basis van hun input en jouw gevoel. We raden je aan om in ieder geval één partij te kiezen met ervaring in jouw branche en één met geen of weinig ervaring.

Want het is misschien prettig om met partijen te werken die je branche goed kennen. Maar je loopt bij branche-experts wel het risico op kopieergedrag. Waardoor je klantportaal hetzelfde gaat werken als die van je concurrent. Hoe zorg je dan voor voldoende onderscheidend vermogen? Daarom is het ook verstandig om met een partij zonder branche-ervaring te spreken. Zo krijg je een ander perspectief. Lees in het volgende blog wat voor vragen je deze partij moet stellen.

Hulp nodig met de voorbereiding?

Dit zijn de 7 stappen om het ontwikkelen van jouw klantportaal te starten. Misschien heb je niet genoeg tijd voor de voorbereiding? Of wil je sparren over het bepalen van je doelen? Hiervoor ben je bij Ambrero in goede handen. We hebben de ervaring om dit samen met jou te doen. En denken graag en grondig mee.

Een eenvoudige eerste stap is online kennismaken! Plan direct een gratis adviesgesprek in met Bart Matthaei, directeur & software innovatie expert.

Elisa Kossen
Over de auteur

Marketing & Communicatie specialist

  • +31 (0)88 26 27 301

Mis niets meer!

Ontvang inside informatie over software innovatie in je mailbox. Meld je nu aan voor onze maandelijkse update.

Vond je dit interessant? Ontdek meer!

Lees meer over deze onderwerpen

Meer kennis opdoen over:

Software ontwikkeling Development

Software ontwikkeling voorop lopen in de markt

Wil je snel vooruit met je organisatie? Innoveren met software ontwikkeling is de manier om dit te realiseren. Maar eigen software laten maken brengt ook onzekerheid en lastige keuzes met zich mee. Hoe lang duurt het en wat krijg je uiteindelijk?

Meer info
Nu zijn we nieuwsgierig naar jou. Waar wil jij heen?
Neem contact op

Bel ons direct op
088 262 7376 100% van onze klanten beveelt ons aan bij andere organisaties
Feedback Company

© 2005 - 2022     Ambrero Software BV • Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
Klantwaardering