Zo ga je van idee naar succesvolle startup

Je hebt een briljant idee om de markt te veroveren. Hoe zorg je ervoor dat jouw idee slaagt? We vragen het aan ervaringsdeskundige Ramy Salem van GreenRoutes. Welke stappen namen zij als startup? En wat hebben ze geleerd? Ontdek essentiële startup tips in dit interview.

Hoe is het idee voor routeoptimalisatie software ontstaan?

Ideeën voor startup software ontstaan vaak uit de overtuiging dat iets beter kan. Zo werkt Yousry Salem, broer van Ramy, tijdens zijn studie bij een afvalinzamelaar. Hier rijden ze dagelijks langs 400-500 locaties om bedrijfsafval op te halen. Als administratief medewerker valt het hem op dat het plannen van de routes met de hand wordt gedaan.

Ramy: “Destijds deed ik mijn master Econometrie en Logistiek. Waarbij ik letterlijk leerde om, met algoritmes, routes te optimaliseren. Dus toen Yousry mij dit vertelde, stelde ik hem voor dit op te lossen. Dat zou mij wel lukken in een maandje! Maar dat bleek wat ingewikkelder. Dus besloot ik om dit onderwerp te gebruiken voor mijn scriptie.”

Wat maakt een idee briljant?

“Uit mijn onderzoek bleek dat routeoptimalisatie de afvalinzamelaar een flinke besparing opleverde. Namelijk vijf vrachtwagens voor het dagelijkse werk, in plaats van zes. Oftewel 16% minder routes rijden. Dat was voor mij het startsein om dit concept om te zetten naar een werkbaar product.”, aldus Ramy Salem.

Is het een uniek concept?

Naast dat je moet weten wat je concept gaat opleveren, is het noodzakelijk om de markt te verkennen. In het geval van GreenRoutes ging Yousry hiermee aan de slag. Hij bracht de afvalbranche in kaart door te achterhalen:

  • Hoeveel afvalinzamelaars zijn er in Nederland
  • Wat de bedrijfsomvang is
  • Wat hun werkwijze is
  • Welke ERP systemen gebruiken ze

Ramy: “Routeoptimalisatie bestaat al. Alleen veel bedrijven die het aanbieden, focussen zich op bezorgdiensten. Uit recent onderzoek onder 400 afvalinzamelaars, blijkt dat er slechts 18 inzamelaars gebruik maken van routeoptimalisatie. Dus daar ligt voor ons een kans. Want de vuilnisindustrie kent specifieke problemen en die terugkomen bij elk bedrijf. De eerste keer schrijf je die op, de tweede keer biedt je aan om dit op te lossen. Zo spelen we in op de behoefte.”

De noodzaak van een werkend product en geld

We waren ook naïef om te denken dat we met de business case ‘Van 5 naar 6 routes’ klaar waren voor de markt. Maar er komt veel meer bij kijken. Het product van mijn scriptie voldeed niet aan de vraag. Namelijk dat onze algoritmes moeten communiceren met bestaande systemen. Dus het technisch uitwerken was een volgende stap.

Om deze interactie te realiseren, startte onze zoektocht naar de ontwikkelaar voor een API (Application Programming Interface). Hierbij hoorden we van softwarebedrijven; dit gaat veel geld kosten. Maar als startup begonnen we met niets. Toen beseften we de noodzaak van een investering of lening.”, aldus Ramy

Daarmee ging alles door elkaar te lopen: klanten benaderen, doorontwikkelen van de algoritmes, softwarebedrijven benaderen voor de API en het geld inzamelen.

Startup tip: begin klein

“We spraken met verschillende softwarebedrijven. En uiteindelijk twijfelden we tussen twee partijen. De ene had een uitgebreide offerte neergelegd met een ton aan ontwikkelkosten. De andere partij (Ambrero) dacht goed met ons mee en kwam met een pragmatisch plan van 10.000 euro. Een aanpak waarmee we ons concept konden testen. Dat gaf ons het besef; we kunnen ook klein beginnen, om later te groeien. Zo konden we verder met een lening van 15.000 euro voor het bouwen van de API.”

Welke marktstrategie kies je als startup?

GreenRoutes koos ervoor om te zich te focussen op een specifieke branche, in plaats van alle bedrijven bedienen. Hierdoor is hun marktpotentieel veel kleiner. Toch zijn ze overtuigd van deze strategie.

“Door onze focus op de afval- en staalbranche hebben we zoveel kennis opgedaan. Wanneer we bij bedrijven aan tafel zitten, kunnen we al hun vragen beantwoorden. Want we hebben ze al 1.000 keer gehoord. Dat geeft ze vertrouwen. Wat ook helpt is dat Yousry heeft gewerkt in de afvalindustrie en Coen (Douma – CCO) komt uit de staal. Samen kennen ze alle bedrijven. Hierdoor kunnen we de markt persoonlijk benaderen.”

Startup tips - team Greenroutes

Vlnr: Ramy Salem, Coen Douma en Yousry Salem van GreenRoutes

Wat is essentieel voor een succesvolle start?

Wat in 2019 begon als idee voor routeoptimalisatie, is uitgegroeid tot een succesvolle startup. Het team is uitgebreid met Coen Douma en samen hebben ze een volgende stap gemaakt. Dit jaar hebben ze 450K opgehaald voor het laten ontwikkelen van een applicatie en het vergroten van hun naamsbekendheid. Ook Ambrero is aan boord als investeerder.

De ingrediënten die, volgens Ramy, belangrijk zijn voor hun succes:

  • Strategie: focus op een specifieke branche
  • Skills: onderhandelen, doelgericht en ondernemend
  • Middelen: investeringsfondsen benaderen en overtuigen

Tips voor andere startups

Het lanceren van startup software is intensief en vraagt om een doordachte strategie en lange adem. Wat heeft Ramy Salem, medeoprichter en CTO van GreenRoutes, geleerd?.

Alles duurt drie keer langer dan je denkt.

Ruimte voor fouten

Ramy heeft nergens spijt van: “Alles wat fout is gegaan, moest ook gebeuren. Vooral zo vroeg in ons avontuur, omdat we er nu van leren. En wanneer we groter zijn, heeft een fout meer impact dan nu.”

Samen kom je verder

“Ik dacht eerst dat we alles zelf moesten doen. Dat ik zelf een route-applicatie ging bouwen, na een cursus fullstack development. Dat is heel anders gelopen. Nu weet ik dat samenwerken met een ervaren ontwikkelteam zorgt voor richting. Wat wil je ontwikkelen, hoe ga je dat ontwikkelen en welke functionaliteit is echt nodig voor een MVP (Minimum Viable Product). Ook zorgt het voor een goede productkwaliteit.”

Tijd voor jouw volgende stap naar succes?

Meer weten over dit geweldige concept? Neem een kijkje op de website van GreenRoutes.

En wil je onderzoeken wat ervoor nodig is om jouw idee om te zetten in een software oplossing? Plan dan een gratis adviesgesprek met Bart, software-expert en mede-eigenaar van Ambrero. Met als resultaat: antwoord op je vragen, startup tips en inzicht in jouw kansen op succes.

Elisa Kossen
Over de auteur

Marketing & Communicatie specialist

  • +31 (0)88 26 27 301

Mis niets meer!

Ontvang inside informatie over software innovatie in je mailbox. Meld je nu aan voor onze maandelijkse update.

Vond je dit interessant? Ontdek meer!

Lees meer over deze onderwerpen

Meer kennis opdoen over:

Software ontwikkeling Development

Software ontwikkeling voorop lopen in de markt

Wil je snel vooruit met je organisatie? Innoveren met software ontwikkeling is de manier om dit te realiseren. Maar eigen software laten maken brengt ook onzekerheid en lastige keuzes met zich mee. Hoe lang duurt het en wat krijg je uiteindelijk?

Meer info
Nu zijn we nieuwsgierig naar jou. Waar wil jij heen?
Neem contact op

Bel ons direct op
088 262 7376 100% van onze klanten beveelt ons aan bij andere organisaties
Feedback Company

© 2005 - 2022     Ambrero Software BV • Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
Klantwaardering