Een klantenportaal maken; vijf argumenten

Veel organisaties gingen je voor in het maken van een klantportaal. De populariteit van het online B2B portaal neemt nog altijd toe. Het steeds verder digitaliseren van bedrijfsprocessen draagt hieraan bij. Evenals de toenemende concurrentie in de B2B markt. Het leveren van een goed product of dienst is niet langer voldoende om voorop te lopen. In deze blog geven we je vijf ijzersterke argumenten voor het maken van jouw klantenportaal.

Korte introductie van het klantportaal

Een online portal stelt je in staat om jouw customer facing processen voor je klanten 24/7 beschikbaar te stellen. En om deze voor een optimale klantervaring zo soepel mogelijk te laten verlopen. De functies van een maatwerk online portal zijn uiteraard afhankelijk van jouw type dienstverlening. Lever je fysieke producten? Dan ligt e-commerce en support functionaliteit voor de hand, zoals het plaatsen van nieuwe bestellingen en het aanvragen van support. Lever je een dienst waarbij er informatie uitgewisseld moet worden met klanten? Dan zal je klant behoefte hebben aan een online dossier om informatie online aan te kunnen leveren, de voortgang te kunnen zien en rapportages te kunnen downloaden. Dit alles uiteraard in een beveiligde omgeving waar klanten kunnen inloggen, bij voorkeur gekoppeld aan je CRM-systeem.

De kenmerken van een klantportaal op een rij:


  • Optimaal gebruikersgemak door 24/7 selfservice
  • Inzicht in de status van offertes, bestellingen, facturen, historie
  • Uniforme dienstverlening voor al jouw klanten
  • Voldoet aan AVG wetgeving met de juiste beveiliging

De mogelijkheden van maatwerk portals

Voor standaard bedrijfsprocessen zijn er standaard oplossingen te koop. Hierbij zul je de werkwijze van je bedrijf op bepaalde punten moeten aanpassen naar het bestaande portaal. Bij maatwerk kun je de klantportaal inrichten naar de ideale werkwijze. Ambrero heeft voor uiteenlopen de organisatie een B2B klantportaal ontwikkeld. Stuk voor stuk bedrijven die een stap verder gaan in de samenwerking met hun klanten. En vaak met unieke bedrijfsprocessen die zich niet laten vatten in een standaardoplossing.

Drie maatwerk portals ter inspiratie:

  1. Internationaal klantenportaal voor Outform

    Outform verkoopt en onderhoudt high-end displays aan grote merken zoals Philips, Intel en Tag Heuer. Deze displays met interactieve technologie worden gebruikt in retail-omgevingen, bijvoorbeeld bij de Mediamarkt. Het online portal stelt klanten in staat om hun promotieprogramma’s te organiseren, bestellingen te plaatsen en service aan te vragen.

  2. Online portal voor garantie-aanvragen van MMD

    MMD, produceert en verkoopt monitoren en LCD-televisies, en liet een klantenportaal maken zodat distributeurs verlengde garantie voor hun klanten kunnen aanvragen.

  3. Portaal voor Beter Leven keurmerk

    Stichting Beter Leven keurmerk werkt samen met deelnemende bedrijven aan het keurmerk om vlees, zuivel en eieren diervriendelijker te produceren. Waarbij de deelnemers hun productinformatie (recepten) door SBLk laat beoordelen. Met dit klantportaal zijn alle schakels in de keten inzichtelijk, van boer tot het eindproduct dat in de supermarkt ligt. Het SBLk portaal leverde ons een Computable Award nominatie op.

We illustreren de 5 argumenten om een klantportaal te laten maken met de beweegredenen van onze klanten.

1. Klantenportaal maken om concurrenten voor te blijven

Het creëren van concurrentievoordeel is een uitstekende reden om een portal te ontwikkelen. En dit voordeel creëer je door klanten nieuwe mogelijkheden te bieden, die de concurrentie niet heeft.

Concurrentievoordeel is voor Outform ook een belangrijke drijfveer voor de ontwikkeling van hun online portal. Voorheen ontwikkelden ze een beperkt aantal portals voor hun grotere klanten waar ze o.a. support op de displays konden aanvragen. Maar deze portals boden beperkte functionaliteit en nieuwe klanten moesten zo’n 3 maanden wachten op de implementatie.

Na de ontwikkeling van een generiek portaal kunnen nieuwe klanten direct gebruik maken van deze service. Daarnaast bieden ze hun grootste klanten maatwerk aan. Hierbij wordt de werking ervan toegesneden op hun bedrijfsprocessen. Door de afstemming van gezamenlijke processen ontstaat er een betere samenwerking. Hiermee creëert Outform concurrentievoordeel door goede service en klantenbinding.

“Onze klanten opereren wereldwijd; het nieuwe portal geeft hen op regio- en globaal niveau overzicht van alle bestelde producten, stelt hen in staat om eenvoudig nieuwe orders te plaatsen, reserveonderdelen te bestellen en support aan te vragen. Dit nieuwe portal neemt onze klanten werk uit handen en dat bespaart hen veel tijd.”

Hendrik-Jan Peper – Manager Business Applications bij Outform

2. Kosten besparen met een klantportaal

Voor alle bedrijven, waarvoor Ambrero een klantportaal ontwikkelt, is efficiënter werken een belangrijke reden. Je kunt veel tijd besparen met het standaardiseren en automatiseren van jouw bedrijfsprocessen. Ook bij MMD ging het om tijdsbesparing. Het handmatig afhandelen van garantieaanvragen kostte 20 minuten tijd. Met de verwachting dat de vraag flink zou toenemen lieten ze een customer portal ontwikkelen. Nu worden de aanvragen 40 keer sneller verwerkt en de klanten krijgen 15 keer sneller de garanties geleverd. Het resultaat is hiermee niet alleen een flinke tijdsbesparing maar ook een hogere klanttevredenheid.

““We knew the projects were coming, that the demand in general was going to be higher and we knew the business was going to go up. And we wanted to expand, so we had to be ready. That’s why we had a portal developed.”

Daniel Guerra – Deputy Operation Manager bij MMD

Soms is een klantportaal ook simpelweg een noodzaak om een businessmodel rendabel te houden, met efficiëntie dus de belangrijkste drijfveer. Voor organisaties in een zeer competitieve markt met veel druk op prijzen en marges is het bijna onmogelijk om zonder customer selfservice te overleven.

Wil je meer informatie over klantportalen? Voor onze casestudy over klantportalen interviewden we vijf ondernemers over hun drijfveren, hoe ze klanten meekregen het gebruik ervan, wat de resultaten zijn en nog veel meer..

Naar casestudy

 

3. Kwaliteit verbeteren met een klantenportaal

Outform wilde met hun nieuwe portal ook fouten verminderen in het orderproces door een geautomatiseerde controle op de bestellingen. Ook bij MMD is de kwaliteit van hun dienstverlening verhoogd, mede dankzij datacontrole in de portal. Voor Stichting Beter Leven keurmerk (SBLk) was het borgen van de kwaliteit van het keurmerk de belangrijkste drijfveer voor het maken van een klantenportaal. Een essentieel onderdeel hiervan is het terug-traceren van Beter Leven producten in de winkel naar vee en vlees dat is gehouden en geproduceerd volgens de regels van het keurmerk.

Voorheen was dit praktisch onmogelijk, aangezien er voor ieder aangemeld product een Excelsheet werd aangeleverd. Waarbij deelnemers ook nog eens verschillende formats hanteerden. Om de kwaliteit goed te kunnen borgen was er gestructureerde dataverzameling nodig en moesten de bestaande informatiestromen geconsolideerd worden.

“Onze deelnemers konden in het oude klantportaal een Excel uploaden met hun product-receptuur. Maar vaak was deze informatie niet volledig en daarnaast ook niet aan elkaar te relateren. En dat is simpelweg essentieel voor een ketenkeurmerk.”

Frank Wijte- projectmanager bij SBLk

4. Klantenportaal maken om veranderingen voor te zijn

Veranderingen in jouw markt kan ook de aanleiding zijn om te innoveren. Met de inwerking treding van de wetgeving RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) werd het voor werkgevers verplicht om een te inventariseren of en hoe gevaarlijk werk gevaarlijk of ongezond kan zijn voor medewerkers. Een arbeidsdeskundige voorzag een behoefte die ging ontstaan bij grotere organisaties. En Arboplaats.nl schakelde Ivor Brandt in om een portaal te ontwikkelen waarmee deze organisaties veel van de RI&E werkzaamheden zelf konden uitvoeren. Als alternatief om kostbare adviseurs hiervoor in te schakelen.

“De verplichte inventarisatie uitbesteden aan een arbeidsdeskundige betekent voor grote organisaties als Philips inhuurkosten van 100-125 euro per uur, gedurende een aantal maanden. Het portaal stelt bedrijven in staat om de inventarisatie zelfstandig uit te voeren, zelfs per afdeling. Het financiële voordeel van het systeem is overduidelijk.”

Ivor Brandt, lead developer bij Arboplaats.nl

5. Klantenportaal maken verbetert je dienstverlening

Jouw klanten krijgen real-time inzicht in projecten die ze met jou doen, lopende aanvragen of leveringen. Maar met het digitaliseren van processen krijg ook jij meer inzicht. Als je de data die hierbij vrij komt goed gebruikt. Bij het laten maken van een klantportaal behoren rapportagetools en datadashboards ook tot de mogelijkheden. Hiermee bouw je kennis op van je klanten én jouw bedrijfsprocessen. Deze functionaliteit geeft je inzicht in de potentiële risico’s en groeikansen voor je bedrijf.

Het is ook mogelijk om online portals te koppelen aan bestaande systemen, zoals je CRM en backofficesysteem. Zo maak je optimaal gebruik van bestaande informatie om de data in de portal te verrijken. En kun je inspelen op marktomstandigheden en de vertaling maken naar een betere dienstverlening.

Start jouw route naar meer succes & rendement

We kijken vrijblijvend samen met jou naar de toepassing voor jouw bedrijf. Om vervolgens het rendement en groeikansen te definiëren. Spreken we elkaar snel?

Een eenvoudige eerste stap is kennismaken tijdens een gratis online adviesgesprek. Plan vrijblijvend een meeting met Bart Matthaei, directeur & software innovatie expert.

Elisa Kossen
Over de auteur

Marketing & Communicatie specialist

  • +31 (0)88 26 27 301

Mis niets meer!

Ontvang inside informatie over software innovatie in je mailbox. Meld je nu aan voor onze maandelijkse update.

Vond je dit interessant? Ontdek meer!

Lees meer over deze onderwerpen

Meer kennis opdoen over:

Software ontwikkeling Development

Software ontwikkeling voorop lopen in de markt

Wil je snel vooruit met je organisatie? Innoveren met software ontwikkeling is de manier om dit te realiseren. Maar eigen software laten maken brengt ook onzekerheid en lastige keuzes met zich mee. Hoe lang duurt het en wat krijg je uiteindelijk?

Meer info
Nu zijn we nieuwsgierig naar jou. Waar wil jij heen?
Neem contact op

Bel ons direct op
088 262 7376 100% van onze klanten beveelt ons aan bij andere organisaties
Feedback Company

© 2005 - 2022     Ambrero Software BV • Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
Klantwaardering