Complimenten geven, zeker geen overbodige luxe

Complimenten geven op de werkvloer is van cruciaal belang. Het is gratis en maakt mensen blij. Toch lijkt het alsof complimenten geven lastig is of zelfs onzin. We benoemen eerder wat er fout gaat of beter kan. Maar het regelmatig geven van welgemeende complimenten leidt tot verhoging van de productiviteit en het werkgeluk.

Complimenten geven is lastig

Er zijn allemaal redenen te bedenken om het niet te doen. Zoals;

  • Mijn complimenten klinken altijd onecht.
  • Andere collega’s hebben ook hun best gedaan dus als ik ze niet allemaal complimenteer dan voelt iemand zich misschien tekort gedaan.
  • Daar heb ik echt geen tijd voor.
  • We worden betaald om ons werk te doen, dat is niets om extra waardering voor te krijgen.

Als je er zo tegenaan kijkt loop je echter veel mis. Want met het geven van complimenten kun je veel bereiken.

Waardering als basisbehoefte

In 1943 publiceerde psycholoog Abraham Maslow zijn behoeftepiramide. Hiermee stelde hij dat waardering en erkenning, net als eten en drinken, een basisbehoefte is van elk mens. Complimenten en positieve aandacht geven is een prima manier om waardering te tonen. En diverse onderzoeken wijzen uit dat het meer motiveert dan cadeaus of bonussen. Daarnaast activeren complimenten het beloningssysteem in ons brein. Het maakt dopamine aan en geeft ons een positief gevoel!

Complimenten geven; wat levert het op

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de relatie tussen waardering en prestaties. Met zeer positieve uitkomsten, zoals de volgende:

  • Regelmatig complimenten geven zorgt ervoor dat je zelf meer aandacht hebt voor positieve eigenschappen of bijdragen van de ander
  • Uiting van waardering verhoogt personeelsbetrokkenheid (+ 65%) en de klanttevredenheid (+ 44%)
  • Waardering vanuit directie, management, verlaagd het aantal fouten (-35%)
  • Complimenten delen verhoogt de productiviteit (+ 5 tot 7%)

Bronvermelding: Jean-Pierre van de Ven, psycholoog bij Fonds Psychische Gezondheid, Alex Klein (NOVOR-onderzoek), Arjan Non (Universiteit Maastricht) en Robert Dur (Erasmus Universiteit).

Terugkomend op het eerder genoemde bezwaar, collega’s die geen compliment krijgen kunnen zich achter gesteld voelen. Uit onderzoek van Arjan Non en Robert Dur blijkt dat wanneer een collega publiekelijk een compliment krijgt, andere collega’s niet gedemotiveerd raken maar juist ook extra inzet gaan tonen. Genoeg redenen om vandaag nog te beginnen met het uiten van waardering voor je collega’s!

Een waardevol compliment; de voorwaarden

Zijn er dan nog spelregels voor een goed compliment. Zeker en waarschijnlijk kun je die prima zelf bedenken. Kort gezegd: een oprecht, specifiek en persoonlijk compliment geeft de ontvanger een positief gevoel. Om het te kunnen geven heb je aandacht nodig voor de ander. Een mooie uitdaging voor deze tijd waarin we veel online contact hebben, druk zijn en vooral op onszelf zijn gericht.

Aan de slag ermee

Sinds het opstellen van het Ambrero werkgeluk manifesto hebben we aandacht voor het uiten van waardering op de agenda gezet. Met soms geslaagde en minder geslaagde initiatieven het geven van complimenten extra te stimuleren! Om wat concrete inspiratie hier te delen heb ik mijn collega’s naar waardevolle complimenten gevraagd die zij hebben ontvangen. Hier komen ze:

Ambrero Blog - Complimenten geven zeker geen overbodige luxe
  • “Bedankt voor je hulp, hier kom ik echt verder mee.”
  • “Ik heb een fijne werkdag gehad vandaag en dat is mede dankzij jou!”
  • “Wat heb je een indrukwekkende toespraak gehouden, heel persoonlijk en oprecht!”
  • “Ik vind het mooi dat je structuur en sprankeling brengt in de overleggen die we hebben.”
  • “Je bent een geweldige collega, want ik kan altijd bij je terecht met vragen.”

Nu je weet dat waardering een basisbehoefte is van al je collega’s. Je weet wat het oplevert en kent de voorwaarden. Geen enkele reden meer om er niet direct mee aan de slag te gaan. Je collega’s blij en jij een positief gevoel!

Elisa Kossen