Software op maat: vijf misverstanden

Steeds meer bedrijven kiezen voor eigen software in plaats van een standaardpakket. Toch horen we nog regelmatig misverstanden over software op maat van ondernemers. Daarom zetten we een aantal feiten voor je op een rij.

Misverstand 1: Software op maat is duurder

Realiteit: in vergelijking met een standaardpakket is software op maat kosteneffectief.

Softwarepakketten kosten geld, of het nou software van Microsoft, SAP, of Atos betreft. Bij de meeste standaardpakketten betaalt u in de vorm van computerlicenties of per gebruiker. Het gebruik van eigen software is ongelimiteerd. Bovendien bespaar je met maatwerksoftware de kosten van het samenstellen en uitbreiden van een standaardpakket.

Misverstand 2: Ontwikkeling van eigen software kost veel tijd

Realiteit: software op maat kan juist erg veel tijd besparen

Aangezien software wordt gemodelleerd naar uw workflow, hoef je geen tijd te verspillen aan het aanpassen van jouw werkprocessen. Met het juiste team kun je in zeer beperkte tijd software laten ontwikkelen. Ambrero ontwikkelt de meeste software op maat binnen een half jaar of korter!

Misverstand 3: Software op maat bevat meer fouten dan een standaardpakket

Realiteit: de software op maat wordt specifiek getest voor jouw organisatie

Helaas bevat elke applicatie bugs. Software die je laat ontwikkelen wordt getest aan de hand van de werkwijze die je gewend bent. Dat maakt het testproces veel specifieker dan bij standaardsoftware dat alleen algemeen getest wordt. De meeste fouten in maatwerk software komen aan het licht na de ontwikkeling van de eerste versie. Omdat het ontwikkeltraject van de software op maat dan nog in volle gang is, zijn deze bugs snel verholpen. Bovendien kunnen verbeterpunten door de korte lijnen tussen ontwikkelaar en klant razendsnel worden doorgevoerd.

Misverstand 4: Support is duur en onhandig

Realiteit: de ontwikkelaar kan direct benaderd worden, waardoor software op maat vaak goedkoper en efficiënter is.

Als je een bestaand product koopt, betaal je in veel gevallen voor support voordat je hulp krijgt bij de installatie, integratie en configuratie van het pakket. Je bent één van de klanten die in de rij staan voor hulp. En wanneer je aan de beurt bent, blijk je contact te hebben met een helpdeskmedewerker.

Wanneer je door Ambrero software laat ontwikkelen, praat je voor technische zaken direct met de programmeur. Installatie, integratie en configuratie van de maatwerk software maakt standaard deel uit van het ontwikkeltraject.

Misverstand 5: Ontwikkeltrajecten voor software op maat brengen risico’s met zich mee

Realiteit: dat klopt, daarom moet je uitsluitend in zee gaan met een betrouwbare ontwikkelaar om deze risico’s zoveel mogelijk uit te sluiten.

Het ontwikkelteam van Ambrero biedt de expertise om risico’s bij het ontwikkelen van maatwerk software vroegtijdig in te schatten. Onze kennis van diverse technieken en platformen is groot.

We ontwikkelden onder meer software op maat voor Ziggo, Sensys Gatso en Brandweer Amsterdam-Amstelland. Wil je hier meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact op.

Bart Matthaei