15 jaar Ambrero; een exclusieve kijk in onze keuken

Zonder mensen geen Ambrero. Daarom starten we onze serie ‘15 jaar Ambrero’ met collega’s van het eerste uur. De vakmannen achter de code. We vragen ontwikkelaars Martijn, Sebas en Bart naar hoe Ambrero zich, op bepaalde punten, heeft ontwikkeld.

Teamuitjes

Als eerste noemen de collega’s de teamuitjes bij het onderwerp ‘toen en nu’. Toen waren de uitstapjes langer en verder. De reis naar Lapland was het verst en ook het koudst. Lange ritten op een sneeuwscooter, tochten met sledehonden en een duik in ijskoud water. Legendarisch!

Hoewel we nog steeds gezellige en verrassende teamuitjes organiseren, denken ze met weemoed terug aan de tijd van soepele regelgeving en een klein team. Gelukkig hebben we de foto’s nog….

Code

De talen die we spraken zijn ook veranderd in de loop van de jaren. We begonnen met PHP in Drupal en CakePHP en groeiden door naar Java in PlayFramework en JavaEE.

Nu ontwikkelen we applicaties in Java en C# met .NET en Spring. We testen onze software, controleren elkaars werk en plannen releases. We hebben squads ingericht die de kwaliteit, veiligheid en AVG vereisten van onze software borgen en optimaliseren. Voortdurend volgen we de ontwikkeling van nieuwe talen en technieken om onze dienstverlening steeds weer te verbeteren.

Projecten

Toen pakten we al het ontwikkelwerk aan waar we voor gevraagd werden. Dat betekende naast software bouwen ook websites en narrowcasting in Flash en Objective-C! Martijn, Sebas en Bart noemen CASA, VSM en Ziggo als klanten van het eerste uur. Voor abortuskliniek CASA ontwikkelden we een Elektronisch Patiëntendossier en OK-app. En voor Ziggo een helpdesk applicatie, met hen hebben we nog steeds een samenwerking.

Websites bouwen doen we al lang niet meer. Ambrero richt zich nu vooral op digitale innovatie en het ontwikkelen van software op maat. En dat zorgt evengoed voor gevarieerde en interessante projecten.

Werkplek- en sfeer

Ambrero startte 15 jaar geleden met Bart en Jelle op een zolderkamer. Toen het team uitbreidde verhuisden het bedrijf naar een kantoorpand aan Heiligland in Alkmaar. In deze ruimte werkten we met een team van vijf collega’s in één ruimte. Het voelde als een vriendenclub. Een groep jonge gasten met dezelfde hobby, namelijk techniek. Bart, een broekie, vooral door zijn jonge uiterlijk, en Jelle, mister pixelperfect, die beide ‘leerden leidinggeven’. Maar ook regelmatig zelf begonnen met keten om vervolgens het team weer tot stilte te manen.

We luisterden naar Kink FM en naar een eigen muziekbibliotheek. Met een eigen gemaakte Jabberbot kon je roepen waar je naar wilde luisteren en het volume bedienen. Verschillende voorwerpen die door het kantoor vlogen. Waarbij er soms slachtoffers vielen. Sebas noemt de plant die werd geraakt tijdens een potje mandarijnen gooien. Het geamputeerde deel werd door Bart en hem geadopteerd en kreeg de naam Hercules. Hij leeft nog steeds.

Inmiddels zijn we al een flink aantal jaren gevestigd in een monumentaal pand aan de Bierkade in Alkmaar. Een voormalig bierbrouwerij en kachelmuseum met een geweldige uitstraling en sfeer. Geen grote kantoortuin maar verschillende ruimtes voor onze teams om samen te werken. Bart en Jelle hebben inmiddels het managen van een bedrijf helemaal onder de knie. Met een blik die veel verder gaat dan programmeren en UX.

Ambrero Blog - 15 jaar Ambrero; een exclusief kijkje in de keuken

15 jaar Ambrero in beeld; Lapland, projecten, code, werkplekken en plant Hercules.



Gamen en tafelvoetbal

Hierover zijn de drie collega’s eensgezind, er is weinig veranderd aan ons tijdverdrijf in de pauzes. Eerst lunchen waarbij het beleg in zakken op de tafel wordt gezet met het brood erbij, efficiënt tafeldekken noemen we dat. En daarna een half uur samen gamen.

Nog steeds hebben we een tafelvoetbaltafel die het elke dag zwaar te verduren heeft. Daarnaast speelt een deel van de collega’s games vanaf hun computer. Toen waren Call of Duty 1 & 2, Quake 3 en GTA2 de games om te spelen. Nu houden we het bij tafelvoetballen en andere vormen van beweging.

Skills

Volgens de collega’s waren er toen maar twee skills van belang; programmeren en nieuwsgierigheid. Het team bestond uit echte techneuten en één UX designer. Nieuwe collega’s werden op technische kennis geselecteerd én op het drinken van koffie.

In die tijd communiceerden Bart en Jelle alleen met de klanten. Nu werken we in teams nauw samen met onze opdrachtgevers. En dat vraagt om communicatieve vaardigheden en inlevingsvermogen. Ook hebben we diverse collega’s die geen koffie drinken maar thee…

Plakfactor

Aangezien Martijn, Sebas en Bart al lange tijd werken bij Ambrero vragen we naar de reden om te blijven plakken. Martijn bleef na zijn stage werken bij Ambrero vanwege de gezelligheid en de afwisseling in het werk. Sebas geeft aan dat lopend naar je werk kunnen voor hem ook een plakfactor is. Evenals het op technisch vlak van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf. Verder noemen de mannen het leren (persoonlijke ontwikkeling), de collega’s en leuke projecten als redenen om hier te blijven werken.

Conclusie; 15 jaar Ambrero

Er is veel veranderd in de afgelopen 15 jaar. Het team is groter en volwassener geworden, het bedrijf is een aantal keer verhuisd en we weten waarin we het verschil kunnen maken voor onze klanten. Techniek is iets wat continu verandert, steeds sneller. En toch komen Bart, Martijn en Sebas tot dezelfde conclusie;

“In de kern is Ambrero hetzelfde gebleven maar dan groter en professioneler.”

Elisa Kossen