WHITEPAPER
Ambrero whitepaper

Hoe neem je de risico’s van legacy software weg?

Vraag dan nu vrijblijvend het gratis e-book aan.

GRATIS LEAFLET
Ambrero leaflet

Inventarisatie workshop

GRATIS LEAFLET
Ambrero leaflet

Zo zorgen we voor een succesvolle samenwerking

WHITEPAPER
Whitepapers & meer

Hoe kies je een softwarebedrijf dat je verder brengt

HKU online uitleenloket

Mobiele app; materiaal lenen was niet eerder zo makkelijk

De ruim 4.000 studenten van de HKU reserveren online

De studenten van de Hogeschool van Kunsten in Utrecht (HKU) lenen heel wat materiaal voor de projecten die ze doen. Hiervoor heeft de HKU een uitleenloket ingericht. Pakweg drie jaar geleden, na een verhuizing, is er een tweede loket gestart. Dit vroeg echter een verdubbeling van de capaciteit. Toen ontstond de vraag bij HKU; hoe kan dit proces efficiënter worden ingericht?

Het probleem

Een formulierenstroom en beperkte bereikbaarheid

Voorheen vroegen studenten hun benodigde projectmateriaal verbaal aan, bij het uitleenloket. Deze werden vervolgens handmatig door de medewerkers ingeboekt in het kalendersysteem. Ook kregen de studenten aanvullend advies per aanvraag; als je X leent, heb je wellicht ook Y nodig.

Met de komst van een tweede loket nam de werkdruk flink toe, een onwenselijke situatie. Daarnaast wilde HKU de uitleendienst toegankelijk maken voor studenten van alle vestigingen.

De opdracht aan Ambrero

Formulierstromen digitaliseren zodat bedrijfsprocessen op elkaar aansluiten

De opdracht van het uitleenloket van HKU aan ons was helder:

  • Procesautomatisering voor het reserveren van materiaal
  • Schaalbaarheid voor het uitbreiden met andere vestigingen

‘We hadden vooraf een duidelijke doelstelling gesteld, namelijk; eind 2018 gaan 80% van de reserveringen via de app’, aldus Teije, projectmanager bij HKU. En die uitdaging zijn we met veel plezier aangegaan!

Meer over procesoptimalisatie
Onze oplossing

Ontwikkeling van gebruikersvriendelijke mobiele app voor HKU

HKU is het inventarisatietraject gestart met een workshop waarbij we gezamenlijk de uitgangspunten voor het project hebben vastgesteld, de beoogde werking van de software en de scope. Een efficiënte manier om te komen tot de definitie van het MVP (Minimum Viable Product).

Hierna is het dev-team aan de slag gegaan. “We hebben een ‘mobile first’ app ontwikkeld die op elk gewenst moment bereikbaar is voor studenten en natuurlijk ook voor HKU zelf.”, aldus Huub Koehorst, senior ontwikkelaar bij Ambrero. “De app is zeer gebruiksvriendelijkheid. De toepassing van verschillende kleuren per uitleencategorie draagt hieraan bij. Evenals het gebruik van LDAP integratie waardoor gebruikers kunnen inloggen met hun bestaande HKU account.”

De mobiele app biedt de gebruikers de volgende functionaliteit:

  • beheer; overzicht van reserveringen en in te nemen materiaal
  • direct inzicht in de beschikbaarheid op basis van datum en uitleenduur
  • single account systeem door LDAP integratie
  • integratie van de persoonsidentificatie, via een kaartlezer, met de app

De MVP van deze laagdrempelige en mobile first app is ontwikkeld in vijf sprints, wat gelijk staat aan tien weken. In 2020 is de app uitgebreid met een reserveringssysteem voor de werkplaatsen van HKU.

Het resultaat

Het projectresultaat; bereikbaarheid en verlaging van de werkdruk

“Het team van Ambrero duikt diep in de materie en doorziet in zeer korte tijd de processen binnen HKU. Ze denken met ons mee en zijn een goede sparringpartner. Daarnaast dwingen ze ons tot nadenken en keuzes maken door veel vragen te stellen.”, aldus Teije, projectmanager HKU.

Bereikbaarheid

Studenten kunnen altijd en overal online met hun smartphone de beschikbaarheid checken van het benodigde materiaal en deze reserveren.

Uniforme informatie

De mobiele app biedt de studenten informatie over het materiaal. Deze is nu uniform en online beschikbaar voor alle studenten van de diverse locaties.

Minder werkdruk

Wanneer dit jaar 80% (of meer) van de reserveringen via de app worden gedaan zal de werkdruk van de HKU collega’s afnemen. Er wordt efficiënter en prettiger gewerkt.

Mobiele app voor HKU; online uitleenloket voor materiaal Mobiele app voor HKU; online uitleenloket voor studenten Mobiele app voor HKU; online uitleenloket voor materiaal

HKU..

  • had een looptijd van 10 weken
  • gebruikt technieken als Spring Boot, AB Framework, postgres database, Java HTML Sanitizer (security, OWASP), Docker deploy, SaSS (styling) en JQuery
  • is gemaakt door het scrumteam Mariëlle (Java ontwikkelaar), Huub (senior Java ontwikkelaar), Matthijs (junior Java ontwikkelaar), Erwin (UX designer) en Bart (scrummaster)

Ook een mobiele app laten ontwikkelen?
Of wil je meer over ons weten?

Direct antwoord op je vraag?

085 019 7283

Onze klanten beoordelen
ons met een 8,9 Bron: Feedback Company

Bereik ons nu!

Stel vrijblijvend je vraag

Behoefte om te sparren? Plan je gratis adviesgesprek met Bart, directeur & consultant.

Ambrero heeft ons als organisatie overduidelijk
een Beter leven bezorgd, need I say more?

Susanne Maassen, manager bij Stichting Beter Leven
keurmerk na de implementatie van hun klantenportaal

Casestudy ‘Reserveringsapp voor HKU’
Vraag nu gratis aan
Ambrero casestudy

HKU anticipeert op COVID-19 met online reserveringssysteem

Het uitbreken van het coronavirus vraagt veel aanpassingsvermogen. Zo ook van leerlingen, vakdocenten en bestuurders van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Want met een reductie van 75% in capaciteit van de studentenwerkplaatsen hebben ze een probleem. In deze casestudy delen we hoe HKU inspeelt op de veranderende omstandigheden en met welk resultaat.

Je krijgt o.a. antwoord op:

  • Hoe onderzoekt HKU de verschillende oplossingsrichtingen
  • Wat is de werking van de reserveringsapp
  • Welke resultaten behalen ze hiermee
© 2005 - 2024     Ambrero Software BV • Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
Klantwaardering