Geef je software eens een onderhoudsbeurt

Bij een onderhouds- of servicebeurt denken we vrijwel allemaal meteen aan onze auto of de ketel op zolder. Dat we daarvoor moeten betalen, vinden we de normaalste zaak van de wereld. De link met software wordt echter zelden gelegd. En dat terwijl de schade van een digitale vastloper of anderszins haperende software al snel veel groter is dan bij pech onderweg. Best vreemd eigenlijk en vooral onverstandig.

Service Level Agreement als onderhoudscontract

Net als bij een auto kan er sprake zijn van technische of mechanische slijtage op de server. Deze moet dan ook met enige regelmaat worden ‘gesmeerd’. De slijtage aan de software is een stuk abstracter van aard. Dat zit hem onder andere in de toenemende complexiteit van de ICT-omgeving, veranderende wetgeving en nieuwe technologische ontwikkelingen. Bij standaard software kunnen updates de nodige ellende voorkomen, maar dat is bij maatwerk software een ander verhaal. Dat verreist applicatiebeheer, doorontwikkeling en support. Je kunt hiervoor een Service Level Agreement (SLA) afsluiten, waarin de af te nemen diensten staan omschreven en het overeengekomen kwaliteitsniveau. De noodzaak van een SLA hangt vooral af van het risico dat je loopt wanneer software niet (meer) doet wat het moet doen.

Ambrero Blog - Geef je software een onderhoudsbeurt met een service level agreement

De gevolgen van trage software

Ligt je chatapp er bijvoorbeeld even uit, dan stuur je gewoon een mailtje of pak je de telefoon. Heeft je transportplanningssoftware er even geen zin in, of heb je als chirurg even geen toegang tot het Digitale Patiënten Dossier, dan zijn de gevolgen – misschien zelfs letterlijk – een stuk pijnlijker. Maar ook wachten op trage software is ronduit irritant. Onderzoek geeft aan dat medewerkers al snel gemiddeld tien procent van hun tijd, dus bijna 50 minuten per dag, duimen draaien tot hun software geladen is. Blijft dat zo, dan is de kans groot dat in elk geval de millennials in je personeelsbestand er vandoor gaan. Of je klanten.

Impactanalyse

Het is dan ook aan te raden om regelmatig een uitgebreide risico- of impactanalyse te (laten) maken met betrekking tot je maatwerk software. Afhankelijk van de uitkomst daarvan sluit je al dan niet een onderhoudscontract af met je softwareleverancier. De kosten moet je vooral zoeken in de tijd die ontwikkelaars moeten vrijmaken voor het support en het behoud van actuele kennis van jouw software. In ruil daarvoor heb je preventief onderhoud en een gegarandeerde responstijd bij storingen. Daarbij voorkom je bovendien dat de kosten van eventueel noodzakelijke en achterstallige ‘reparaties’ onnodig hoog uitpakken.

Voortaan ook zorgeloos de (digitale) snelweg op? Neem dan hier contact met ons op.

Frank van Essen
Over de auteur

Senior Sales Developer

  • +31 (0)88 26 27 301

Mis niets meer!

Ontvang inside informatie over software innovatie in je mailbox. Meld je aan en krijg The innovator’s book cadeau.

Ambrero cadeau

Bedankt! Wil je ook het kado ontvangen? Vul dan je adres in, zodat we het kunnen opsturen. Zolang de voorraad strekt.

Bedankt!

Houd je brievenbus in de gaten.

Vond je dit interessant? Ontdek meer!

Lees meer over deze onderwerpen

Software ontwikkeling Development

Software ontwikkeling voorop lopen in de markt

Wil je snel vooruit met je organisatie? Innoveren met software ontwikkeling is de manier om dit te realiseren. Maar eigen software laten maken brengt ook onzekerheid en lastige keuzes met zich mee. Hoe lang duurt het en wat krijg je uiteindelijk?

Meer info
Nu zijn we nieuwsgierig naar jou. Waar wil jij heen?
Neem contact op

Bel ons direct op
088 262 7376 100% van onze klanten beveelt ons aan bij andere organisaties
Feedback Company

© 2005 - 2021     Ambrero Software BV • Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
Klantwaardering