De route naar maatwerk software: bestemming bereikt

Wanneer kies je voor maatwerk software? Hoe kies je de juiste software ontwikkelaar? Hoe bereid je je voor op het laten ontwikkelen van software? Wat kost maatwerk software? Antwoorden op deze en andere vragen vind je in de whitepaper ‘De route naar maatwerk software’

‘Binnenkort komt alle IT uit de kraan.’ Nope. ‘Maatwerk software is altijd duurder dan standaard software.’ Negative. ‘Ja ja, en nu gaan jullie zeker zeggen dat maatwerk altijd beter is en dat Ambrero de beste is’. Wrong again. Om dit soort misverstanden definitief uit de wereld te helpen èn antwoorden te geven op andere vragen rondom maatwerk software, hebben wij een zeer verhelderende whitepaper geschreven. En die is niet onopgemerkt gebleven!

Tevreden klanten of vette bankrekening?

De whitepaper is namelijk in relatief korte tijd al meer dan 600 keer gedownload. Zoals de titel ‘De route naar maatwerk software’ al een beetje doet vermoeden, is het document neutraal van opzet. Het is in meerdere opzichten ook een heel eerlijk document. In bepaalde gevallen, zoals beschreven in de whitepaper, is een keus voor standaard software juist prima. Uit het hoofdstuk over de keus voor de juiste leverancier van maatwerk software is af te leiden dat het ook zeker geen reclame voor onszelf is. Zoals vaker in onze blogs gezegd, gaat het ons om tevreden klanten en niet om een vette bankrekening.

Intellectuele eigendom van software

Dat kan dus ook betekenen dat we bedrijven wel eens naar een concullega moeten doorverwijzen, bijvoorbeeld omdat de bedrijfscultuur niet goed past bij onze benadering. Of hen moeten afraden om überhaupt voor maatwerk te gaan. Ben je daarentegen erg innovatief en/of vormt technologie een belangrijk deel van de waarde en onderscheidend vermogen van je organisatie, dan ligt maatwerk juist wel voor de hand. Te meer omdat je in zo’n geval niet afhankelijk wilt zijn van een derde partij die de intellectuele eigendom van (delen van) de software in handen heeft. Een goede voorbereiding is zoals zo vaak het halve werk en ook daarvoor biedt de whitepaper heldere handvatten.

Software ontwikkelen vanuit heldere doelstellingen

Zo waarschuwen we voor veelvoorkomende valkuilen. Best veel bedrijven weten bijvoorbeeld prima te verwoorden hoe zij denken dat de uiteindelijke oplossing eruit moet zien. Tot en met de kleur van een button toe. Wij gaan echter nadrukkelijk een stapje terug en laten klanten niet de oplossing maar juist de daaraan ten grondslag liggende behoeften en doelstellingen verwoorden. Op die manier wordt de software-ontwikkelaar niet beperkt in zijn expertise maar wordt die juist optimaal benut. In veruit de meeste gevallen leidt dat tot betere oplossingen met bovendien meer functionaliteit waar je zelf niet aan had gedacht.

Maximale waarde en een verbazingwekkend resultaat

Vergelijk het met een makelaar: die kun je inschakelen met een gedetailleerde zoekopdracht voor een ruime woning die grenst aan een stukje groen en water. Als die totaal onverwachts terugkomt met een fraai gelegen woonboot in plaats van de geijkte 2-onder-1-kap aan een sloot, dan zou dat zomaar aan meer wensen kunnen voldoen dan je zelf had bedacht. En wie weet nog goedkoper ook! Tot slot biedt de whitepaper manieren om jouw keus voor maatwerk beter te onderbouwen en richting directie te verantwoorden. Kortom: vraag hier (geheel kosteloos) de whitepaper aan en bepaal jouw individuele route naar nieuwe software.

Frank van Essen